Hoppa till huvudinnehåll

“Spännande att vara med från början”

Malke Kourie, projektingenjör för nya tunnelbanan till Älvsjö
Att planera för en helt ny tunnelbanesträcka är ett tålamodskrävande men spännande arbete. Det menar Malke Kourie, som är projektingenjör och jobbar med den nya tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

– Vi är i ett väldigt tidigt skede. Just nu arbetar vi med att ta fram och beskriva vårt arbetssätt och rutiner.

Malke Kourie står på torget vid Älvsjö centrum. I dag är platsen en viktig knutpunkt för bussar och pendeltåg, men tanken är att Älvsjö även ska bli slutstation på en ny tunnelbanegren. Han pekar mot pendeltågstationen och förklarar att planen är att den blir integrerad med framtidens tunnelbana.

Sedan tre månader tillbaka jobbar Malke Kourie som projektingenjör för planeringen av den nya linjen. Just nu är han och medarbetarna mitt i förberedelserna för lokaliseringsutredningen, processen då förutsättningarna för den tänkta sträckan undersöks och allmänhetens synpunkter samlas in.

– Man kan säga att vi fortfarande är i idéfasen, där vi utgår från ursprungstanken: Att det ska gå tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Under sommaren ska en leverantör hjälpa oss med att se vad som faktiskt är görbart.

Erfarenhet från olika projekt

Som projektingenjör kan arbetet se lite olika ut beroende på typen av projekt och vilken fas man befinner sig i. Just nu arbetar Malke Kourie en hel del med att stötta projektledarna i det dagliga arbetet.

– Det kan vara grundläggande saker som att protokollföra möten eller att betala leverantörsfakturor. Sedan håller jag i månadsuppföljningar, riskworkshops, tidplanerar och bokar in möten.

Innan Malke Kourie började arbeta med nya tunnelbanan jobbade han på Trafikverket, där han under tre år arbetade med både stora och små infrastrukturprojekt i olika faser.

– Där fick jag möjligheten att arbeta med både planläggnings- och produktionsskedet. Jag har även varit med när den färdiga anläggningen överlämnats för drift. Så jag fick på ganska kort tid känna på de olika skedena i projekten.

Vad gillar du mest med ditt jobb?

– Jag är superglad över att vi är en så kompetent projektgrupp. Här finns erfarenheter från alla typer av projekt. Sedan är det väldigt spännande att vara med så tidigt i ett så stort och historiskt projekt. En liknande satsning med att bygga ut tunnelbanan som just nu pågår, har inte gjorts på många decennier.

– När jag är gammal pensionär ser jag fram emot att kunna skryta om att jag var med och byggde ut Stockholms tunnelbana.

 

Läs mer om Tunnelbana till Älvsjö och övriga utbyggnaden.

2020-05-13