Skip to main content

Snart start för bygge i park

Station Sofia
Under sensommaren kommer arbetena med den nya stationen Sofia i igång även ovan jord. Det första som syns blir ett plank runt byggområdet, i Stigbergsparken på Södermalm.

 - Vi har byggt en 750 meter lång arbetstunnel från Londonviadukten och ner genom berget till där plattformen ska ligga, hundra meter under parken. Snart börjar vi jobba med stationen både ovanifrån och underifrån, berättar projektchef Andreas Burghauser. 

Vill du veta hur vi skyddar träden under byggtiden?

Under sensommaren kommer ett gulgrönt plank att sättas upp runt byggområdet i parken – samma färg som på alla andra ställen i stan där det pågår tunnelbaneutbyggnad.

Vill du veta hur och varför färgen på planken valdes?

Bakom planket börjar sen arbetet med det 100 meter djupa hisschaktet.  

 - Det är ett väldigt stort och djupt schakt, som innebär en hel del tekniska utmaningar. Först ska vi ta oss igenom jordlagren ner till berget, innan vi kan börja spränga oss ner under våren 2022, säger Andreas Burghauser.

Andreas Burghauser

Andreas Burghauser

Då har det samtidigt borrats ett hål nerifrån och upp, som sprängstenen föses ner i. Stenen landar i arbetstunneln och därifrån körs den iväg med lastbil.  

 - Vi kommer inte att köra transporter av bergmassor på Folkungagatan, däremot blir det en del annan tung trafik in och ut från arbetsområdet, säger Andreas Burghauser. 

Om ett par år när schaktet är klart börjar arbetet med stationshuset och lite senare även den nya parkmiljön. 2030 är det trafikstart och då kommer ungefär 35 000 människor att kliva av och på här varje dag – det är lika mycket som i Hornstull.  

 

2021-06-28