Skip to main content

Ny hall för klottersanering

Sanering av tunnelbanetåg. Foto: MTR Nordic AB
Varje år måste tusentals tunnelbanetåg saneras från klotter eller skadegörelse. Nu byggs en ny saneringshall på depån i Högdalen som kommer att göra jobbet smidigare.

Publicerad 2021-10-04

När de flesta andra sover pågår arbetet som intensivast på Högdalsdepån. Efter en dag i Stockholms tunnelbanenät ska tågen städas och göras i ordning så att alla som är på väg till jobbet eller skolan får en trevlig resa. Tåg som har klottrats på, eller kräver extra utvändig behandling, behöver även köras in i saneringshallen.  

– Egentligen är det tråkigt att den här hallen behövs, säger Camilla Fastén, projektledare för bygget.  

Hon syftar på tiden och pengarna som läggs på att sanera de tusentals tåg som varje år utsätts för klotter eller skadegörelse i SL-trafiken.  

Camilla Fasten, projektledare Hus, utbyggd depå i Högdalen. 

Tidskrävande arbete 
Det tar flera timmar att sanera utsidan av ett tåg, beroende på hur mycket skadegörelse det utsatts för. Ibland kan det ta en hel dag. Först behandlas det med kemikalier som behöver upp till två timmar på sig att verka. Sedan spolas tåget rent med vatten eller högtryckstvätt.  

– Ibland räcker inte det, utan man måste använda rakblad och skrubba för hand. Och det tar sin tid, säger Camilla Fastén.  

Ungefär så här kommer saneringshallen att se ut när den är färdig. Illustration: Region Stockholm.

Rent även under vagnarna 
Det får plats ett 70 meter långt tåg i den nya saneringshallen, till exempel ett av de nya C30-tågen. I den nya saneringshallen byggs ett dike under tåget som gör det möjligt att tvätta även undersidan. Genom att hålla rent även där minskas slitaget och tågen håller längre.  

– Det är den största förändringen med den nya hallen. Vi ser också till att lokalen tål mycket fukt, att det finns bra omklädningsrum för de som jobbar där och att ventilationen är anpassad för arbetet.   

Genom att styra luften genom lokalen skyddas de som jobbar med saneringen från luftströmmar med hälsoskadliga kemikalier.  

När den nya saneringshallen står klar sommaren 2023 ska den gamla hallen rivas och ge plats för nya uppställningshallar. Till dess pågår det viktiga arbetet som vanligt på Högdalsdepån, med städning, sanering och reparationer av tunnelbanetågen.  

Fakta: Högdalsdepån byggs ut  
När tunnelbanan i Stockholm blir längre behövs fler tåg. För att kunna ta hand om alla nya tåg ska Högdalsdepån byggas ut. En ny spårtunnel byggs också för att ansluta depån och tunnelbanans Farstagren, så att tågen kan komma in och ut via både Högdalen och Hökarängen. Hela arbetet med utbyggd depå i Högdalen beräknas ta fem år.  

Läs mer: Högdalsdepån är hjärtat i nya tunnelbanan 


Bildtext, stora bilden: Här saneras ett tunnelbanetåg. Foto: MTR Nordic AB.
 

2021-10-05