Hoppa till huvudinnehåll

Kent ser alla sprickor i fasaden

Kent Kling
Det behövs många olika experter för att bygga tunnelbana. Kent Kling är en av dom. Han jobbar som projektledare för omgivningspåverkan syn.

Publicerad: 2019-03-18

– Det betyder att jag har hand om alla besiktningar som vi gör före och efter våra arbeten. När vi spränger för nya tunnelbanan finns en liten risk att sprickor uppstår i byggnader. Därför besiktar vi alla fastigheter i närheten av utbyggnaden.

Är du själv ute och besiktar?

– Nej, vi har en organisation som sköter det åt oss. Jag ska se till att de gör jobbet enligt våra krav och jag håller koll på budget och tidplan. Jag är byggnadsingenjör med 38 års erfarenhet av branschen och har själv gjort besiktningar för stora tunnelprojekt i Stockholm i drygt 20 år, så jag har bra koll på hur och varför sprickor uppstår.

Kommer nya tunnelbanan att orsaka många sprickskador?

– Nej. Visst finns det en teoretisk risk, men den är väldigt, väldigt liten eftersom vi för det mesta spränger så djupt nere i berget. Det kan kännas som att huset skakar till, men det handlar oftast om en rörelse på någon tiondels millimeter. Jag brukar säga att alla hus som står utomhus om vintern har sprickor. De uppstår naturligt av våra årstidsväxlingar.  

Varför görs besiktningarna då?

– Det är en försiktighetsåtgärd. Vi måste kunna bevisa att våra arbeten inte har orsakat skador, annars kan vi behöva lägga skattepengar på att ersätta skador som vi inte ligger bakom. Som fastighetsägare får man en gratis översyn och det känns ofta tryggt att ha på pränt hur läget såg ut innan utbyggnaden. 

Det har varit många tunnelbyggen i Stockholm på sistone, kan vi ta några lärdomar från andra projekt?

– Ja, till exempel att skadorna blir väldigt få. Därför har nya tunnelbanan valt att begränsa besiktningsområdet runt tunneln till 50 meter för hus grundlagda på berg och 100 meter för hus grundlagda på lera. Det är en bra lärdom, för det sparar både tid och pengar.

 

2019-03-18