Hon rätar ut frågetecken om nya tunnelbanan

Nyhet  Nya tunnelbanan  2020-02-12
Intresset för nya tunnelbanan blir allt större. På SL Kundtjänst finns personal på plats dygnet runt för att bland annat svara på frågor om utbyggnaden.

Publicerad 2020-02-12

– Vi märker även att fler vänder sig till oss när nya tunnelbanansyns mer i media eller när arbeten pågår på olika ställen, säger Sinem Kesim Gürsoy som jobbar som kommunikatör och handläggare på SL Kundtjänst med ansvar för frågor om nya tunnelbanan.

Sinem och hennes kollegor hanterar frågor och ärenden som rör hela Stockholms kollektivtrafik, även sådant som rör nya tunnelbanan.

Hur går det till när ni får en fråga om utbyggnaden?

– I ett första steg gör vi ett ärende av frågan. Ärendet skickas vidare till någon av oss fyra som är specialutbildade kring frågor om nya tunnelbanan. Om vi har svårt att svara kan vi skicka vidare till någon på Region Stockholm som arbetar med utbyggnaden och sitter på mer detaljerad information. Det svaret skickar vi sedan vidare till kunden.

Hur lång tid tar det att få ett svar från er?

– Det tar som regel max fem arbetsdagar, men ofta kan vi svara samma dag eller dagen efter beroende på hur frågan ser ut.

Vilka är de vanligaste frågorna ni får om utbyggnaden?

– Frågor från personer som vet att tunnelbanan ska byggas nära deras egen adress och vill veta hur de kommer att påverkas. De undrar ofta hur mycket det kommer att låta, hur lång tid det kommer att ta, om de kommer behöva flytta under byggtiden och vilken hjälp de i så fall får.

Kan ni svara på alla frågor?

– Vissa frågor är svårare att ge ett tydligt svar på. En av de vanligaste är hur lång tid utbyggnaden kommer att ta och det är svårt att svara på eftersom vi inte har några exakta tider att gå efter.

– Det har hänt att vi fått frågor om avgångstider från en viss station av nya tunnelbanan och sådana frågor är omöjliga att svara på eftersom det ligger många år framåt i tiden.

Hur går det till att kontakta er?

– Det går att nå oss när som helst på en mängd olika sätt. Man kan besöka oss fysiskt i våra butiker, på telefon, via chatt, mejl och i sociala medier. Vi har öppet 24 timmar om dygnet. 

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00