Hoppa till huvudinnehåll

Halvvägs i Barkarby

Arbetstunneln i Veddesta
Bygget av arbetstunnlarna i Barkarby går framåt – och allt längre ner under jord. Tunneln i Veddesta, som totalt ska bli 210 meter, är nu över 140 meter.

Publicerad 2019-11-06

Om det inte vore för belysningen från maskiner och bygglampor skulle det vara kolsvart längst inne i tunneln.

Conny Sved är arbetsledare på Subterra som bygger arbetstunneln i Veddesta och han är van att vara i underjorden: 

– På varje sprängning kommer vi fem meter längre och vi försöker gå omkring 15–20 meter i veckan om berget tillåter, säger Conny Sved.

– Vi kom igång några veckor senare än planerat på grund av att berget var sämre än vi trodde, men nu är vi ändå i fas med planeringen, fortsätter han.

Tunnel för byggtiden
Han förklarar att man förstärker berget inför sprängningarna genom så kallad injektering. Det innebär att man tätar bergets naturliga sprickor genom att spruta in cement i långa hål som borrats omkring 20 meter rakt in i berget.

I arbetstunneln kommer människor och maskiner kunna ta sig ner till den nivå där stationen och huvudtunneln så småningom ska byggas. Det är också genom arbetstunnlarna som det utsprängda berget transporteras upp till markytan.

– Det känns jätteroligt att vi kommit mer än halvvägs, för det betyder att vi är en bra bit på väg. I vår planerar vi att kunna börja arbetet med huvudtunneln för Blå linje mellan Akalla och Barkarby, säger Anna Nylén, projektchef för Blå linje mot Barkarby.

2019-11-07