Hoppa till huvudinnehåll

Teknikenhet på väg mot byggtiden

Hör man någon prata om krav i kontorslandskapet där hela nya tunnelbanan sitter är det inte sällan en medarbetare från Teknikenheten. En stor del av deras arbete handlar nämligen om att utarbeta krav på den färdiga tunnelbanan:

Det finns krav för allt: el, utrymning, storlek på tunnlar och så vidare. Vi gör likadant i alla våra projekt, då blir det effektivare, billigare och enklare att så småningom lämna över anläggningen till trafikförvaltningen. Det vi ska bygga är ju en anläggning som fungerar ihop med dagens tunnelbana, säger Magnus Lundin, teknikchef.

– Kraven lämnas till de olika byggprojekten (Blå linje till Barkarby, Blå linje till Nacka och Söderort, Gul linje till Arenastaden och utbyggd depå i Högdalen), som arbetar in dem i alla handlingar så att det verkligen byggs enligt kraven.

En stor enhet
På Teknikenheten jobbar runt 30 experter inom olika teknikområden. Magnus Lundin basar över ett meriterat gäng med erfarenhet från bland annat Södra och Norra länken, Citybanan och Öresundsbron. Nästan alla är konsulter och finns i varierande utsträckning på plats på förvaltningen.

– Vi är många – men bara en med varje kompetens. Experterna finns centralt för att vi ska vara effektiva och ha bästa möjliga kompetens. Vi har till exempel specialister på glas och fukt som bara jobbar några timmar då och då, säger Magnus Lundin.

Lång väntan på byggtid
Själv har han jobbat på förvaltningen i drygt ett år nu, innan dess planerade han slutförvar av kärnbränsle på Vattenfall och ett nytt kraftverk som aldrig blev av. Så väntan på att få börja bygga har varit lång – över tio år nu.

– Jag ser jag verkligen fram emot att vi börjar bygga. Man kan planera och vända och vrida på saker, men med en skarp dead line ställs allt på sin spets och det gillar jag.  

Läs mer om att jobba hos oss