Hoppa till huvudinnehåll

Martin Brantberger

Biträdande projektledare, tunnelbanan till Barkarby. Började på förvaltningen januari 2015. 48 år. Diskuterar gärna tv-serier. 

Varför ville du jobba med tunnelbaneutbyggnaden?
Jag tyckte att det lät som ett väldigt spännande projekt, tunnelbanan är ju ett signum för Stockholm och omfattningen av utbyggnaden helt unik. Jag hade jobbat privat i hela mitt liv och kan erkänna att jag hade lite förutfattade meningar om att jobba på landstinget, men det ändrades direkt efter första kontakten. Jag lockades av drivet och kompetensen på förvaltningen och att förvaltningen startades just för att genomföra utbyggnaden.


Vad gör du en vanlig dag på jobbet?
Det är sällan en vanlig dag finns. Alla dagar är unika och det är ju det som är kul. Men om jag skulle försöka sammanfatta så är det mycket möten, en hel del styrning, samordning, planering, granskning, funderande, planerande och kommunicerande. 

Vad är det roligaste med det här jobbet?
Variationen och att jobba med så mycket kompetenta – och trevliga – människor. Och om jag får vara egoistisk så lär jag mig väldigt mycket, om allt från järnvägstekniska installationer till genomförandet av tillstånds- och planprocesser. Det är även kul att än en gång inse att tekniken inte är allt. Vi ingenjörer kan ibland vilja lösa saker på skruv- och mutternivå och sen är det klart. Men det går inte här – med all samordning som krävs. Både med kommunerna och med alla andra intressenter som vi påverkar eller som påverkar oss. 


Vad har du gjort innan?
Jag är civilingenjör med inriktning Väg och vatten. Mitt första jobb var på Skanska med bland annat Södra Länken och samtidigt licade jag med en avhandling om tätning av berg.  Därefter jobbade jag som bergkonsult på Ramböll och Geosigma, men jag ville bredda mig och utvecklas som projektledare.


Varför ska man söka sig till oss?
Vi håller på att formera oss nu inför nästa skede, bygghandling och genomförande. Här finns möjligheten att vara med och påverka hur vi ska jobba för att nå våra mål. Och vara med det historiska i att bygga tunnelbana i Stockholm, förstås.