Hoppa till huvudinnehåll

Frågor och svar

Eftersom Stockholm växer kraftigt. Länet ökar med 35-40  000 personer varje år och det är trångt på våra vägar och i kollektivtrafiken och svårt att hitta en bostad. Utbyggd kollektivtrafik behövs för att fler bostäder med bra kommunikationer ska kunna byggas, så att regionen kan fortsätta att växa på ett hållbart sätt. En utbyggd tunnelbana bidrar också till att binda samman regionen. Sammanlagt ska 82 000 nya bostäder byggas i anslutning till tunnelbanan i Stockholms stad, Solna stad, Järfälla kommun och Nacka kommun.

Läs mer

2013 tillsattes två förhandlingspersoner (HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman) av regeringen, med uppdraget att förhandla fram en överenskommelse om utbyggd tunnelbana och ökat bostadsbyggande i Stockholms län. Överenskommelsen var klar november 2013 och avtal tecknades mellan landstinget, staten, Järfälla kommun, Nacka kommun, Solna stad och Stockholms stad i januari 2014. Respektive politisk församling har sedan godkänt avtalet. Med Stockholmsförhandlingen förband sig parterna att bygga ut tunnelbanesystemet med minst nio nya stationer och cirka 20 kilometer nya spår.

Läs mer

Stockholms läns landsting ansvarar för utbyggnaden och har bildat en förvaltning för att planera och bygga ut tunnelbanan. Förvaltningen för utbyggd projekterar utbyggnaden och tar fram järnvägsplaner, miljökonsekvensbeskrivningar och miljödomsansökningar inför byggstarten som beräknas till 2018. Allt sker i nära samarbete med kommunerna som står för det detaljplanearbete som behövs, både för nya bostadsområden och för miljöerna runt de nya tunnelbaneuppgångarna.  

Läs mer

Byggstart för alla de nya sträckorna beräknas till 2018 men det kan påverkas av till exempel överklaganden. Förberedande arbeten kommer på en del platser att komma igång under 2017. Det kan till exempel handla om ledningsomläggningar och annat som behöver göras inför byggstart. Det är arbeten som inte kräver miljötillstånd eller godkända järnvägsplaner. 

Läs mer

Byggstart för alla de nya sträckorna beräknas till 2018 men det kan påverkas av till exempel överklaganden. Byggtiden för tunnelbanan till Arenastaden och tunnelbanan till Barkarby beräknas till cirka 6 år. För tunnelbanan till Nacka och söderort är byggtiden 7-8 år. 

Läs mer

Själva tunnelbanebygget kommer att göras av entreprenörer, som börjar handlas upp under 2017. Byggherre är landstinget genom förvaltningen för utbyggd tunnelbana.

Läs mer

Det första som sker är förberedande arbeten, som att lägga om ledningar, dra om trafik där det behövs och att ställa i ordning etableringsytor och arbetsområden. Därefter byggs arbetstunnlar och sedan de nya spårtunnlarna. Det mesta av arbetet med att bygga spårtunnlarna sker sedan under mark. Vi borrar och spränger berget, som lastas ut genom en arbetstunnel. Se en film om hur tunnlarna byggs.

Läs mer

Att tunnelbanan ska byggas ut blev klart när staten, landstinget och de kommuner som ska få ny tunnelbana skrev under Stockholmsöverenskommelsen och den sen beslutades i respektive politisk församling. I planprocessen ingår ett antal samråd och efter varje genomfört samråd sammanfattas alla synpunkter för att de ska finnas med i det fortsatta arbetet. Sedan fattar landstinget inriktningsbeslut och för varje steg kommer vi närmare det vi faktiskt kommer att bygga. Varje steg samråds med både allmänhet och remissinstanser. 

Läs mer

Både sträckningar och stationer beslutades i Stockholmsförhandlingen, men slutgiltigt är det inte beslutat förrän järnvägsplanen har fastställts och vunnit laga kraft. Landstingets politiker har fattat inriktningsbeslut om lokaliseringen av både spår och stationer. Men den exakta placering som kommer att finnas i järnvägsplanen har arbetats fram på förvaltning för utbyggd tunnelbana i nära samarbete med de kommuner som ska få ny tunnelbana och landstingets trafikförvaltning. Även allmänhetens synpunkter finns med och besvaras i varje skede av planprocessen.

Läs mer

Så länge planprocessen pågår, alltså fram till att järnvägsplanen lämnas till Trafikverket för godkännande eller miljödomsansökningar lämnas till mark- och miljödomstolen, kan man alltid lämna in synpunkter till oss. Synpunkter måste lämnas skriftligt. Det enklaste är att maila till det projekt det gäller eller till nyatunnelbanan@sll.se. Planerna tas fram i en lång demokratisk process, med gott om tillfällen att ta del av planerna och lämna synpunkter. Det har många gjort, vilket har bidragit till att utveckla planerna.

Läs mer

Sidor