Hoppa till huvudinnehåll

Tre år med Youtube – och som ni har kollat!

29 filmer, över 1,1 miljoner visningar och en total visningstid på otroliga 3,5 år! För precis tre år sedan, den 18 augusti 2015, laddades den första filmen upp.


– Vi ville ha en kort, rapp berättelse som på ett enkelt sätt förklarar vad vi ska göra, var och varför – och det lyckades vi verkligen med, säger kommunikationschef Marianne Dunér.

Idag är huvudfilmen inne på sin tredje version. Den sammanfattar hela utbyggnaden på lite drygt tre minuter och sammanlagt har den visats 496 164 gånger: 


– Vi har jobbat en del med att annonsera våra filmer på Youtube och att rikta in dem mot olika målgrupper. Vi märker att det har ett genomslag, både på den breda huvudfilmen och när vi har gjort lite mer lokala filmer.

Det finns filmer om alla de nya tunnelbanelinjerna. I våras kom en film om tunnelbanan till Nacka, en om sträckningen till Söderort och en film om konsten på de nya stationerna på Gula linjen till Arenastaden. Youtube-användare i närheten av det område som filmerna handlar om fick under ett par olika perioder annonser för att se ”sina” filmer:


– Det är roligt att vi når så många – lägger vi ihop vårens tre kampanjer så visades de filmerna 360 000 gånger! Men minst lika roligt är att de är många som väljer att klicka för att se hela filmen när de sett vår annons – över 30 procent gjorde det för att se konsten på Gula linjen!, säger Marianne Dunér.


Det finns också en film om stationerna på nya Blå linjen till Barkarby och filmer om byggtiden och om hur det går till att bygga tunnelbana.

Vilken är då den film som gått sämst under de här tre åren? Jo, det är en kort film om hur det går till när vi inspekterar bergvärmebrunnar inför byggstart. Den har bara visats 944 gånger sen den lades ut förra sommaren.

Vill du se den eller någon av alla de andra filmerna? Just nu finns det 19 aktuella filmer ute. Här kan du prenumerera på Youtube-kanalen eller bara klicka dig runt. 

 

2018-08-21