Hoppa till huvudinnehåll

Station Sofia – den enda i sitt slag

Entréerna i Stigbergsparken
Ungefär hundra meter under Stigbergsparken på Södermalm kommer tågen till och från station Sofia att stanna. Det gör stationen till en av de djupaste i världen – och det kräver en del lösningar som inte är så vanliga i Stockholms tunnelbana.

- Det blir bara hissar och inga rulltrappor, säger projektchef Martin Hellgren. Det är framför allt för resenärernas skull. Det kommer att vara mycket snabbare och bekvämare att åka med hiss än med rulltrappor. Skillnaden i tid är cirka fem minuter med rulltrappor mot en halv minut med hiss.


Anledningen till att stationen blir så djup är att linjen kommer att gå i berget under Saltsjön på vägen från Kungsträdgården mot Södermalm. Att bygga tunnel helt i berg är både billigare och säkrare.

Station Sofia

Station Sofia i genomskärning


Station Sofia blir den enda nya stationen med bara hiss. Det kommer troligtvis att bli sex stora hissar som går från en hall som ligger i mitten av plattformen. Varje hiss rymmer upp till 40 personer och själva hissresan tar cirka 30 sekunder. Både hissarna och hisshallen kommer att vara kameraövervakade och i hissarna finns även nödtelefon. Och om strömmen går finns det reservkraftsaggregat. 


 - Den här typen av hissar finns på en del andra ställen i världen, till exempel på nya djupa stationer i Barcelona. På de ställen där man byggt djupt och har både hiss och rulltrappa visar det sig att de allra flesta väljer hissen, helt enkelt för att det är så mycket bekvämare, berättar Martin Hellgren. 

Ovanligt med utrymning

Att stationer behöver utrymmas är väldigt ovanligt, men det scenariot finns självklart med i planeringen för station Sofia. Hissarna fungerar även i en utrymningssituation och utrymningsvägen är samma väg som den vanliga, vilket är bra för säkerheten. Det kommer även att finnas utrymningstrappor som går hela vägen upp till parken och en möjlighet att utrymma via en servicetunnel, som går parallellt med tunnelbanans spårtunnlar.
Utrymningskapaciteten blir mycket hög. Kravet är att två helt fullsatta tåg ska kunna evakueras samtidigt. Det innebär 2400 personer. 


Vill du veta mer om station Sofia? Den 9 november börjar samrådet om utbyggnaden av tunnelbanan från Kungsträdgården till Nacka och söderort. Ett av våra fyra Öppet hus är tisdag 15 november klockan 15–19 i Ersta konferens, nära den nya stationen. 

 

2016-11-11