Hoppa till huvudinnehåll

Startskott för konsten i nya tunnelbanan

Konst i nya tunnelbanan.
Allt från klottersanering till akustik - det finns mycket att tänka på för de konstnärer som ska jobba med utformningen av de nya tunnelbanestationerna. Den 5 september hölls ett uppstartsmöte inför arbetet, som kommer att hålla på länge. 

Konst och tillgänglighet
En av de allra viktigaste sakerna att tänka på är förstås tillgängligheten. Konst kan hjälpa till att visa vägen och att tala om var man befinner sig. Men den kan också ställa till problem, inte minst för synskadade. Melker Larsson, utvecklingsstrateg på Trafikförvaltningen, berättade om problematiska exempel, utformade i en annan tid, som kuberna på plattformen i Solna strand. 

Näst djupast i världen
En annorlunda utmaning har konstnären Barbro Westling som tillsammans med Peter Johansson ska utforma konsten på station Sofia, mer än 100 meter under jord.

-    Vår station ligger så långt ned, bara Kiev i Ukraina har en djupare station. Det är en stor utmaning. I en hiss tänker man inte på hur långt ned man åker. Vi kommer att jobba med en iscensättning som ger en känsla av att åka horisontellt. Det känns som vi gör ett pionjärarbete i och med att stationen ligger så långt ned, säger Barbro Westling

Klotterproblematik
Det är också viktigt att välja rätt material - det måste vara hållbart och åldras snyggt. Fel materialval kan bli kostsamt. Det material som väljs måste kunna återställas till hundra procent, så att inga märken efter klotter syns. Många tror att det blir mindre och mindre klotter men det är saneringen som idag utförs snabbt, inom 24 timmar, eftersom klotter föder mer klotter.  

Ljud i tunnelbanan
Även akustiken gör mycket för upplevelsen av en tunnelbanestation.  Leonard Kolman, akustiker på ÅF, berättade om hur rummets dimensioner påverkar ljudet på stationerna och vilka material som minskar eko och andra jobbiga ljud. 

Konstnären Anna Lerinder ska utforma konsten på station Sickla och hon jobbar ofta med keramiska material.

-    Att få ihop helheten med de krav som ställs på en tunnelbanestation är en utmaning. Jag gillar hårda material så akustiken kan bli en annan utmaning, säger Anna Lerinder.

Anna Lerinder tycker att det känns roligt att arbetet startar, men samtidigt frustrerande att det ligger så långt fram i tiden.  

-    Men jag ser framåt med tillförsikt. Hittills har jag förutom skissen koncentrerat mig på tidsplan och budgetarbete för tio år.

Även Barbro Westling ser fram emot arbetet.

-    Det känns roligt både att tänka på helhetslösningen och att jobba tillsammans med en arkitekt för första gången.

 

2016-09-12