Hoppa till huvudinnehåll

Slutspurt för portalen på Gullmarsplan

Det har varit hett och trångt på Gullmarsplan i sommar – inte bara för resenärerna, utan även för de som jobbat med att hinna få klart en portal över spåren.

I sommar har arbetet med plattformsbyten på Gullmarsplan och i Skärmarbrink påverkat trafiken på Gröna linjen i Söderort, med flera tågbyten och längre restid.

Samtidigt har en skyddsportal byggts över spåren från Farsta och Skarpnäck på väg mot stan. Jobben har skett parallellt för att inte trafiken och resenärerna ska påverkas något mer.

Tvärbanan passerar nära arbetsplatsen.

– Det är en väldigt komplicerad miljö att arbeta i, vi har en tajt tidplan och logistiken är komplicerad. Många arbeten sker samtidigt på liten yta och det finns bara en infartsväg för maskiner och material – som ofta måste in och ut vid exakt rätt tillfälle för att arbetet ska flyta på.

Det berättar Carolina Ekelund, som är projektledare för alla de ombyggnationer som ska göras på Gullmarsplan inför tunnelbaneutbyggnaden – först skyddsportalen, sen rivningar och byggen i stationsbyggnaden, biljetthallen och bussterminalen.

Allt på plats i tid trots värmen
Sommarens arbete har flutit på bra och alla de sex stora sektionerna som utgör den 40 meter långa portalen är på plats nu. Men det ovanligt varma sommarvädret har påverkat:

– Ja, en del arbetsmoment har vi fått planera om och lägga nattetid, till exempel en del betonggjutning som inte kunnat göras på dagen, eftersom betongen får andra egenskaper om man gjuter när det är för varmt, säger Carolina Ekelund.

Projektledare Carolina Ekelund har tillbringat mycket tid på Gullmarsplan.

Nu återstår bara de allra sista momenten innan trafiken ska börja rulla som vanligt igen:

– Om allt går vägen är vi helt klara och har alla tillstånd på plats på fredag kväll, men vi har helgen som marginal om något oförutsett dyker upp i sista sekunden, säger Carolina Ekelund.

Portalen skyddar resenärerna länge
Från och med måndag morgon och under många år framöver kommer resenärerna som är på väg från Skarpnäck eller Farsta in mot stan att åka igenom portalen.

– Vi behöver den här skyddsportalen för att tunnelbanetrafiken ska kunna gå som vanligt när vi börjar riva och bygga i närheten av spåren.  Det ska vara möjligt att tappa ett 1000 kilo tungt betongblock från 7, 5 meters höjd ner på portalen och trafiken ska ändå kunna gå som vanligt – så vi har höga säkerhetskrav och stora marginaler, säger Carolina Ekelund.

"Värsta är över"
Precis bredvid spåren och portalen kommer även ett 70 meter djupt hisschakt att börja byggas om några år. Portalen och de stålpålar som den vilar på gör att schaktet kan sprängas ut utan att påverka trafiken på det här spåret.

– Nu är det värsta över för resenärerna på det här spåret. Det kan hända att vi behöver stänga av några enstaka nätter eller helger, men vi har inga fler långa avstängningar planerade, säger Carolina Ekelund. 

 

2018-08-15