Hoppa till huvudinnehåll

Hagsätragrenen ska bli en del av blå linje

Slakthusområdet
När tunnelbanan byggs ut kommer Hagsätragrenen att bli en del av Blå linje och få en annan sträckning från Sockenplan och norrut. Det är en förutsättning för de 40 000 nya bostäder som ska byggas i hela söderort.

Idag är det trångt på spåren mellan Gullmarsplan och T-Centralen och det går inte att köra tätare trafik på Gröna linjen i rusningstid – även om det skulle behövas. Men när tunnelbanan byggs ut kommer Hagsätragrenen att bli en del av Blå linje. Det innebär mer plats på spåren, tätare trafik och nya resvägar för många stockholmare.

– Vi får ett nytt sätt att ta oss förbi vattnet som delar norra och södra Stockholm. Vår nya tunnel under Saltsjön avlastar den hårdast belastade sträckan i hela tunnelbanesystemet, mellan Slussen och T-Centralen, säger avdelningschef Martin Hellgren.

Detta är nödvändigt för att det ska gå att bygga 40 000 bostäder i söderort – annars kommer de nya invånarna längs alla dagens tre gröna linjer ha svårt att få plats på tågen. Bostäderna är en del av överenskommelsen mellan staten, landstinget och Stockholms stad om ny tunnelbana och nya bostäder.

Kortare restid
Från Sockenplan blir stationerna på Hagsätragrenen Slakthusområdet, Gullmarsplan, Sofia, Kungsträdgården och T-centralen. Sedan fortsätter tågen västerut på samma spår som idag. Vid Gullmarsplan kommer man att kunna byta till både Gröna och nya Gula linjen mot Solna. Vid station Sofia kommer man att kunna byta till Blå linje mot Nacka eller ta en buss från Tjärhovsplan.

Den som ska till T-Centralen och bor utmed med Hagsätragrenen får en fem minuter kortare resa än idag, framför allt eftersom det blir färre stationer på vägen. Den som vill åka till Skanstull, Medborgarplatsen, Slussen eller Gamla stan kommer att behöva byta.

Utbyggnaden kommer att förändra resmönstren i hela Stockholm, med nya sätt att ta sig fram, och nya mål. Kanske är det så att vissa ärenden som man gör vid Skanstull idag, kommer man om tio år att göra vid Kungsträdgården eller i Sickla, säger Martin Hellgren.

Den bästa lösningen
Att det är just Hagsätragrenen som ska förändras har flera orsaker. Skarpnäcksgrenen uteslöts tidigt, framför allt av spårtekniska skäl. Det skulle ha blivit dyrt, både att bygga och trafikera och dessutom ha förlängt restiden för många resenärer. Att göra om Farstagrenen skulle ha blivit mer än en miljard kronor dyrare än Hagsätraalternativet och påverkat världsarvet Skogskyrkogården mycket negativt.

Vi utredde detta noga våren 2015 och sen har landstingets politiker beslutat att det är så här det ska bli. Sammantaget blir det bäst för de allra flesta resenärerna, säger Martin Hellgren.

Tunnelbanan till Nacka och söderort ska enligt plan börja byggas vid årsskiftet 2018–2019. Byggtiden är 7–8 år. Ända fram till att den nya tunnelbanan invigs kommer Hagsätragrenen att gå precis som idag.

 

Framtidens spårlinjekarta


 

2017-04-21