Hoppa till huvudinnehåll

Nya stationen får nygammal konstnär

Pia Törnell
I somras blev det klart att Gula linjen ska knytas ihop med Gröna linjens spår vid Odenplan och att den stationen därför inte kommer att behöva byggas till med en ny plattform. En förbättring av Gula linjen – men ett trist besked för konstnären Pia Törnell.

Pia Törnell var en av de konstnärer som valdes ut av en jury till uppdraget att utforma en av de nya stationerna. Och nu stod hon plötsligt utan station.

- Det blev ett väldigt antiklimax, jag hade jobbat med att anpassa mitt förslag till just den stationen och precis en vecka innan jag skulle presentera mina idéer kom beskedet om att det inte blir något på Odenplan. Det blev lite tomt, säger hon.

Förberedelser för ny station

Men samtidigt pågick arbetet på förvaltningen för utbyggd tunnelbana med att förbereda för en eventuell station i Hagalund. Redan i höstas fick Pia Törnell veta att hon i så fall skulle få utforma den nya stationen. I början av mars kom så beskedet att Solnas och landstingets politiker kommit överens om att det ska byggas en ny station:

- När jag började förstå vartåt det lutade blev jag såklart jätteglad. Jag började jobba med stationen i början av året, men jag har jag fått hålla i mig lite. Jag var nog en av dem som väntade allra mest på ett besked om en station i Hagalund.

Lyckligt slut

Pia Törnell berättar att hon tyckte att Odenplan var ett otroligt bra läge, men att där skulle hon inte ha fått arbeta med hela stationen, utan hennes del skulle bli ett tillägg till det gamla.

- I Hagalund får jag ta hand om helheten, det finns mycket mer utrymme för att genomföra mina idéer. Det blev ett lyckligt slut, kan man verkligen säga.

Bygga upp en egen värld

Visionen om hur stationen ska bli beskriver Pia Törnell så här:

”Att ta med ljuset ner i underjorden och där skapa en ljus, lätt rymd. Med hjälp av skuggspel och släpljus, grafiska linjer och färgat ljus över vita ytor uppstår en stark stämning, en egen värld. Inspirationen har kommit från äldre tiders järnvägsstationer i Europa, från tempel och katedraler, och från myten om den upplysta salen i berget.”

- För mig handlar det om att bygga upp en hel upplevelse, och skapa en egen värld av stationen. Här har jag hela rumsligheten – golv, väggar, tak och flera rum som ska hänga ihop. Det blir verkligen som att skapa ett eget universum. Då gäller det att både hitta en dynamik och en gemensam ton och stämning som genomsyrar allting för att skapa en helhet, berättar hon.

Samarbete med arkitekterna

Arbetet har just börjat och det kommer att vara intensivt i perioder. Nu i början är det mycket jobb och inte minst tät dialog med arkitekterna, som löpanade skickar uppdaterade ritningar på vartenda utrymme på den kommande stationen. Sen vidtar skissande på både dator och papper i ateljén hemma på Kinnekulle i Västergötland.

- Vissa delar gör jag små modeller av med hjälp av papper, sax och penna. Jag går igenom rum för rum och så bollar jag och arkitektkontoret frågor och funderingar. Det är mycket som vi ska titta på och många beslut som behöver tas. Jag kommer också att ha mycket kontakt med ljuskonsulterna, eftersom ljussättningen kommer att vara en viktig del. 

Det kommer att vara mindre att göra för Pia Törnell under några år mitt i bygget och sen mer igen mot slutet av byggtiden. Men att det tar långt tid innan stationen står färdig är inget som hon tycker känns jobbigt:

- Hellre det än att det är nåt som ska vara klart alldeles för fort så att man inte hinner göra det bra. Jag är mer en sån som jobbar längre och noggrant. Fast det är lätt att säga nu, vi får väl se om några år. 

2017-04-04