Hoppa till huvudinnehåll

Högdalen bästa läget för ny depå

Kvinna som läser dokument.
När tunnelbanan nu ska byggas ut behövs fler tåg. Då växer även behovet av platser för underhåll och uppställning av tågen – så kallade depåer, där tågen städas, servas och repareras. 

Nu är det klart att landstingets förvaltning för utbyggd tunnelbana rekommenderar politikerna i landstingsstyrelsen att välja en utbyggnad av dagens depå i Högdalen. 

Förvaltningen har utrett 15 olika depålösningar och haft samråd om två alternativa platser för ny depå – Högdalen och Skarpnäck, båda två i södra Stockholm. 

- Det finns många goda skäl att välja Högdalen. Vi får en depå som servar både Blå och Grön linje. Eftersom vi i huvudsak bygger inom samma område som dagens depå blir det liten påverkan, både för de som bor nära och på miljön. Detta sparar också mark till framtida expansion av bostäder eller andra byggnader, säger Ulf Larsson, projektchef för depå och fordon. 

Eftersom Högdalenalternativet är en utbyggnad av den befintliga depån blir det dessutom cirka 1 miljard kronor billigare än att bygga en ny depå i Skarpnäck. 

- Det är självklart bra, men det viktigaste för oss har varit att hitta det bästa läget och ekonomin är en av många parametrar, säger Ulf Larsson. 
Den 23 februari tar Landstingsstyrelsen beslut om var den nya depån hamnar. 

Läs lokaliseringsutredningen och tjänsteutlåtandet under Beslut Depå och fordon.

 

2016-06-30