Hoppa till huvudinnehåll

Från industriområde till levande stad

Nytt namn på ny station i gammalt område  följ med till station Slakthusområdet

Nu har landstingets trafiknämnd klubbat namnen på alla nya stationer och med det blev det klart att den nya stationen i Slakthusområdet ska heta just så.

Idag kan det kanske vara svårt att förstå varför en tunnelbanestation ska placeras i industriområdet söder om Gullmarsplan. Det har sedan början av 1900-talet varit ett centrum för livsmedelsföretag – något helt annat än den levande stadsdel som Stockholms stad nu planerar.

Gamla byggnader får nytt liv

I år startar de första rivningsarbetena och 2030 ska cirka 4 000 bostäder och 10 000 arbetsplatser stå klara tillsammans med förskolor, skolor, handel, evenemang, torg och parker.

Slakthusområdet i Söderstaden är ett av Stockholms större utvecklingsprojekt. Vi vill bevara områdets tradition och historia genom blandningen av gamla och nya byggnader. Samtidigt kopplar vi ihop Slakthusområdet med Globenområdet och omkringliggande stadsdelar för att utveckla Stockholms evenemangs- och nöjesknutpunkt, säger Patrik Dahlin, projektledare på exploateringskontoret Stockholms stad.

Två tunnelbaneuppgångar

Den nya stationen Slakthusområdet kommer att få två uppgångar, en ungefär där dagens tunnelbanestation Globen ligger och en i en ny park några kvarter längre söderut.

Ungefär 1 300 resenärer i timmen kommer att resa till eller från Slakthusområdets tunnelbanestation i morgonrusningen. Det är ungefär som Midsommarkransens station idag, säger Anna Sandahl, projektchef för utbyggnaden i Söderort.

Mycket folk påverkar utformning

Bara ett stenkast från den nya stationen ligger Globen och Tele2 arena. Det ställer extra krav på stationsmiljön, som vid fotbollsmatcher och konserter ska klara av stora flöden av människor.

Därför bygger vi extra breda plattformar. Det är också viktigt att det inte är för nära mellan arenan och stationen, på det sättet hinner folkmassorna sprida ut sig mer.

Grönt blir blått

När station Slakthusområdet öppnar stängs Globens och Enskede gårds tunnelbanestationer och dagens gröna Hagsätragren blir en del av Blå linje. Den som idag reser från Enskede gård får runt 500 meter längre att gå till uppgången vid det framtida centrala torget.

Den här är en plats under förändring och stadsdelen kommer inte att se ut som idag. Vi bygger tunnelbana för ett växande Stockholm och placeringen av den nya stationen i Slakthusområdet är noga utredd och kommer fylla en viktig funktion i den framtida stadsdelen, säger Anna Sandahl. 

 

 

2018-04-11